5 de gener de 2010

EMOCIONS

Emocions? D’uns anys enrere cap aquí es parla molt d’intel•ligència emocional. Però, realment, què en sabem de les emocions? La veritat és que no hem estat educats en aquest llenguatge. Abans això no es feia. Si més no, l’únic que se’ns transmetia era un això està bé o això està malament, i, moltes vegades, en forma de repressió.

He estat fent un curs amb el Carles Sanmartin, curtet però força interessant. El títol ja en diu molt: Comprendre les nostres emocions. M’agradaria compartir-ne algunes idees amb vosaltres.
Identificar les pròpies emocions (l’alegria, la tristesa, la ràbia, la por, l’enveja i la vergonya) ens ajuda a conèixer-nos millor: com som, com reaccionem davant un fet i perquè ho fem així, què ens preocupa, on hem de posar l’accent per gestionar millor aquestes emocions... De la mateixa manera, podem fer una lectura de les emocions dels altres, tal com ells també poden interpretar les nostres.

A continuació us escric l’esquema bàsic, segons el Carles, per la comprensió de les emocions:

Per mitjà de la seva por, l’ altre em diu: “Protegeix-me”.
Per la seva ràbia (ira), em diu: “Canvia la meva situació”.
Per la seva tristesa em diu: “Consola’m”.
Per la seva alegria en diu: “Vull compartir-ho amb tu”.
Per la seva enveja: “Hi ha alguna cosa en mi que no marxa bé”.
Per la seva vergonyaTinc por de no ser acceptat”.

Feu-ne la prova: agafeu una situació qualsevol de la vostra vida i penseu en l’emoció manifestada i compareu si les vostres “demandes” envers l’altre tenen a veure amb els indicats. Jo crec que sí, i molt!





Clara Nadal
Parròquia Pardinyes

2 comentaris:

Saltim Salto Quántico ha dit...

El món de les emocions és molt interessant. De fet, les emocions estan íntimament lligades a les relacions interpersonals. I les situacions viscudes amb fort impacte emocional (especialment negatiu) queden gravades i moltes vegades es van dipositant i enquistant en el cos físic.
M'ha agradat, el post.
Salutacions i Bon Any!
Montse

Anònim ha dit...

Gràcies per compartir-ho, tot l'escrit desprèn sinceritat i la serenor del qui coneix molts i profunds sentiments i emocions!!
Gràcies.